klantreis-seo

Wil jij weten hoe je hoger in Google komt met jouw webshop? Lees dan vooral verder! In deze blog gaan wij het namelijk hebben over zoekmachine optimalisatie (SEO). Ook geven wij tips en uitleg over de klantreis, welke SEO strategie geschikt is voor jouw webshop en over het schrijven van blogs.

De SEO strategie van een webshop is anders dan van een website. Een webshop is namelijk ingericht op categorie- en productpagina’s en is dus volledig koopgericht.

Hierdoor is het minder geschikt voor de oriënterende bezoeker, omdat het vaak minder informatie bevat dan websites waar voornamelijk informatie of diensten worden aangeboden.

Het is dus belangrijk om een strategie toe te passen die geschikt is voor jouw webshop. In deze blog leggen wij uit welke strategie je kunt toepassen om jouw webshop hoger te laten ranken in Google.

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?

SEO is een de Engelse afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Door SEO technieken toe te passen op jouw website of webshop, kun je ervoor zorgen dat deze hoger in Google terecht komt. SEO is dus enorm belangrijk en al helemaal voor webshops. Online zichtbaarheid is voor hun namelijk dé manier om klanten te kunnen werven.

SEO-zoekmachineoptimalisatie

Waar bestaat SEO uit?

In deze blog gaan wij het vooral hebben over de zoekintentie, strategie en hoe je dit kan toepassen bij het schrijven van een blog. SEO is echter veel breder dan dat. Google vind het volgende namelijk ook heel belangrijk:

  • Backlinks
  • Mobielvriendelijkheid
  • Structuur van jouw webshop
  • Veiligheid van jouw webshop (https i.p.v. http)
  • Laadsnelheid van jouw webshop

Klantreis en zoekintentie

Om een goede SEO strategie samen te stellen, is het belangrijk om je te verdiepen in de klantreis van de klant. De fase waar de klant zich in de klantreis bevindt hangt samen met de zoekintentie. Deze zoekintentie heeft weer invloed op de zoekwoorden die de klant intypt in Google.

Zoekintentie

Google maakt onderscheid tussen 4 verschillende bezoekers. Zo heb je bezoekers die:

  • Iets willen kopen
  • Ergens naartoe gaan
  • Iets willen doen
  • Informatie zoeken

Google-soorten-bezoekers

De grootste groep die Google bezoekt is op zoek naar informatie. Deze groep bevind zich dus in de oriënterende fase. Het probleem is dat een webshop vooral gericht is op de koopgerichte bezoekers. Om de grootste groep, de oriënterende bezoekers, van Google beter te bereiken is het belangrijk om jouw SEO strategie hierop aan te passen. Maar voordat wij hier dieper op ingaan, gaan wij eerst de klantreis bepalen.

Klantreis bepalen

Om de klantreis van je potentiële klant te bepalen is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is en waar jouw doelgroep naar op zoek is. Om dit duidelijker uit te kunnen leggen, laten wij de klantreis zien aan de hand van een voorbeeld.

klantreis-google

Voorbeeld:

Webshop: de webshop verkoopt fotocamera’s.

Doelgroep: productfotograaf, natuurfotograaf, sportfotograaf, grafisch vormgever, student mediavormgeving, hobbyist of een e-commerce ondernemer.

De klantreis: De klant begint bij de oriënterende fase en komt uiteindelijk uit bij de koop fase. De zoekintentie veranderd dus naarmate de klant meer informatie heeft gekregen. In Google gaat de klant eerst zoeken naar brede, algemene informatie. Naarmate de klant meer weet over een product gaat hij of zij keuzes maken. Hierdoor komt de klant in zijn klantreis steeds dichterbij de koop fase terecht.

De klant kan dus het volgende in Google intypen:

  • Beste fotocamera’s van 2022 (oriënterende fase)
  • Verschillen tussen Sony en Canon camera (oriënterende fase)
  • Wat is de beste Sony camera? (oriënterende fase)
  • Welke camera-accessoires heb ik nodig? (oriënterende fase)
  • Sony Alpha A7 camera + accessoires kopen (koop fase)

Maak vervolgens per doelgroep één of meerdere klantreizen. Bedenk daarbij: wat heeft mijn doelgroep nodig om hun werk of hobby uit te kunnen oefenen?

Wanneer je de klantreis per doelgroep duidelijk hebt, kun je dit gebruiken om je blogs of pagina’s hierop aan te passen.

SEO strategie voor webshops

Een webshop is volledig koopgericht waardoor je klanten in de oriënterende fase minder goed kan bereiken. Om je marketing en SEO strategie toch uitgebreid toe te kunnen passen kun je voor jouw webshop daarom kiezen uit twee opties.

  • De eerste optie is om een blogpagina aan te maken binnen jouw webshop
  • De tweede optie is om een tweede website of blogsite (blog.websitenaam.nl) te beginnen

Website / blogsite

Op je website kun je oriënterende klanten informeren en inspireren. Dit kun je doen door blogs, reviews, verhalen van klanten, foto’s, tips, how-to video’s of webinars op je site plaatsen. Een deel hiervan kun je ook in de vorm van een nieuwsbrief of PDF aanbieden.

Van een oriënterende bezoeker een koper maken

Om een nieuwsbrief of PDF te kunnen ontvangen wordt er vaak gevraagd naar het e-mail adres van de klant. Zo kun je een e-maillijst met potentiële klanten opbouwen. Vervolgens kun je zowel op de website als in de nieuwsbrief mensen doorverwijzen naar je webshop. Zo maak je van een oriënterende bezoeker een koper.

Webshop-optimaliseren

Waar kan je over bloggen?

Weet je niet zo goed waar je over kunt schrijven? Om inspiratie te krijgen kun je bijvoorbeeld gaan kijken naar de klantreis. Als je het voorbeeld van zojuist bekijkt kun je hier meerdere blogs over schrijven, zoals:

  • De beste lenzen of camera’s voor productfotografie
  • 7 manieren om foto’s te bewerken in Photoshop
  • De 5 belangrijkste verschillen tussen een Sony en Canon camera

Een andere manier om tot ideeën te komen is door te bedenken welke vragen jouw doelgroep heeft. Mocht dit lastig voor jou zijn, dan hebben wij 3 tips voor jou:

  • Vraag het op social media (of in bijpassende Facebook groepen)
  • Gebruik SEO tools zoals Answerthepublic of Ubersuggest
  • Type een zoekwoord in op Google en kijk naar de gesuggereerde zoekresultaten

Google-zoekopdrachten

Hoe weet je of er vaak naar jouw zoekwoord wordt gezocht?

SEO tools zoals KWFinder en Semrush laten je zien hoe vaak er wordt gezocht naar een zoekwoord. Ook kun je zien hoe makkelijk of moeilijk het is om hoog te kunnen ranken op een zoekwoord.

Bij Answerthepublic wordt er door middel van groene stippen aangegeven of er vaak naar een zoekwoord wordt gezocht.

In dat geval geldt: hoe groener de stip, hoe meer zoekvolume. Answerthepublic geeft echter niet exact weer hoe vaak en hoe makkelijk of moeilijk het is om op dat zoekwoord te ranken.

Answerthepublic

 

Tip: Hoe specifieker je zoekwoorden zijn des te makkelijker je kunt ranken in Google. Maak daarom gebruik van long tail zoekwoorden in plaats van short tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden bevatten 3 of meer zoekwoorden.

  • Voorbeeld short tail zoekwoord: fitness apparaten
  • Voorbeeld long tail zoekwoord: fitness apparaten voor beenoefeningen

Hoe schrijf je een blog?

Ten eerste is het ontzettend belangrijk om je niet te veel te focussen op het zoekwoord. Uiteraard moet het er wel in voor komen, maar als je een zoekwoord veel te vaak gebruikt wordt dit afgestraft door Google. Hierdoor zal je lager gaan ranken.

Bovendien is het vervelend voor de lezer om in bijna elke zin hetzelfde woord te zien terug komen. Dus onthoudt: schrijf voor de lezer en niet voor Google.

Blog-schrijven-SEO

Blog schrijven stappenplan:

Deze 5 stappenplan kun je voor elke blog hergebruiken:

  1. Bepaal het onderwerp
  2. Doe onderzoek naar het onderwerp
  3. Maak een voorlopige inhoudsopgave
  4. Schrijf korte alinea’s en maak regelmatig gebruik van opsommingen
  5. Maak cornerstone content

Cornerstone content is waardevolle content waar alles over het onderwerp te vinden valt. Cornerstone content bevat vaak meer dan 2000 woorden. Omdat de blog uit meer dan 2000 woorden bestaat, gebruik je automatisch veel zoekwoorden en zal je hier sneller op kunnen ranken.

Blog of pagina SEO optimaliseren

Om je webshop hoger in Google te laten komen, moet je jouw pagina’s en blogs optimaliseren. Dit kun je doen door de volgende SEO optimalisatie tips toe te passen:

  1. Maak gebruik van media (foto’s, video’s, infographics)
  2. Optimaliseer je afbeeldingen door het te comprimeren
  3. Plaats het zoekwoord in de bestandsnaam van de afbeelding
  4. Gebruik in de bestandsnaam streepjes tussen woorden (-). Op die manier kan Google het bestand nog beter begrijpen
  5. Gebruik je zoekwoord in de Alt-tag. De Alt-tag kun je toevoegen na het uploaden van een afbeelding
  6. Voeg interne en externe links toe
  7. Maak gebruik van een titel (H1) en van tussenkopjes (H2 & H3)
  8. Installeer de Yoast plugin om je blog goed te kunnen optimaliseren
  9. Voeg social media buttons toe zodat bezoekers je blog kunnen delen

SEO-optimalisatie

7 SEO fouten die je moet vermijden!

Er zijn een aantal SEO valkuilen waar je op moet letten. Hieronder vind je 7 punten waar je op moet letten tijdens het optimaliseren van jouw webshop.

  1. Plaats je zoekwoord niet te vaak in de tekst.
  2. Gebruik niet één zoekwoord maar wissel af met synoniemen.
  3. Gebruik weinig tot geen interne links op een productpagina. De klant is namelijk al op de kooppagina en dat is juist de bedoeling. Leidt de klant dus niet af in zijn of haar koopproces door interne links toe te voegen. Focus je daarentegen meer op de productomschrijving.
  4. Houdt cornerstone content relevant. Maak een blog dus niet 2000 woorden lang als 1000 woorden daarvan irrelevant zijn.
  5. Maak niet precies dezelfde content als jouw concurrent. Als het er te veel op lijkt zal Google je hiervoor straffen door je webshop lager te laten ranken.
  6. Focus je per blog op 1 zoekwoord zodat Google weet welke pagina relevant is om te tonen.
  7. Vermijdt “dunne content”. Dunne content is niet waardevolle content of content waar geen media in is gebruikt.

Check, check, dubbel check!

Check of je blog goed leesbaar is door de tekst hardop voor te lezen. Verbeter de tekst vervolgens op spelling, grammatica en zinsopbouw.

Let ook op of de tekst voor iedereen makkelijk te begrijpen is. Dit kun je eenvoudig testen door je tekst te kopiëren en te plakken in Hemmingway editor.

SEO-checklist

Webshop productpagina’s snel importeren via Tauron

Naast het bloggen is het ook belangrijk dat productpagina’s goede productomschrijvingen bevatten.

Je kunt makkelijk aan productomschrijvingen komen als je deze van jouw productleverancier rechtstreeks in jouw webshop kunt importeren.

Lijkt dit jou nou ook ideaal? Dan hebben wij goed nieuws. De software voor de automatische productimport wordt dit jaar mogelijk gemaakt door Tauron!

Software

In 2022 gaat Tauron een software uitbrengen die producten van groothandels automatisch importeert in jouw eigen webshop. Deze software wordt alleen beschikbaar gesteld voor e-commerce ondernemers en groothandels die bij Tauron zijn aangesloten. Dus wil jij hier in de toekomst ook gebruik van maken? Meld je dan aan bij Tauron!

Opties binnen Tauron

Binnen Tauron heb je als lid natuurlijk meer mogelijkheden dan alleen de software. Binnen Tauron kun je namelijk in contact komen met Nederlandse en Europese groothandels. Zij leveren zowel kant-en-klare als producten op maat. Daarnaast kun je hulp krijgen voor het opzetten van een private label en bij de ontwikkeling van jouw eigen product. Meer informatie vind je in onze blog: Alle mogelijkheden van Tauron.

Toekomstplannen

Ben je benieuwd naar de toekomstplannen van Tauron? Lees dan onze blog: “Ontwikkelingen van Tauron in 2022”.