Te weinig productinformatie kan ervoor zorgen dat jouw potentiële klant afhaakt. Klanten mogen bij het lezen van de productomschrijving eigenlijk geen vragen meer hebben. Elke vraag waarmee zij blijven zitten kan namelijk een reden zijn om af te haken. Een goede productomschrijving helpt dus enorm bij de verkoop van jouw product. In deze blog willen wij jou inspiratie geven over wat voor soort informatie je op een productpagina kunt plaatsen.

Basisinformatie over het product

Ten eerste is het belangrijk dat je basisinformatie over het product plaatst. Zo kun je vermelden wat de product- of merknaam is van het product en wat de afmetingen zijn (of de maat is) van het product. In het geval van kleding kun je ook maattabellen plaatsen en aangeven of het product normaal, groot of klein uitvalt. Ook is het bij sommige producten goed om te vermelden wat het gewicht is. Daarnaast kun je het soort materiaal en kleur van het product benoemen. Verder is het handig om aan te geven of het item in meerdere kleuren of afmetingen verkrijgbaar is.

Voor wie is het product bedoeld?

In de basisinformatie kun je aangeven of het product bedoeld is voor mannen, vrouwen, kinderen of dat het een uniseks item betreft. Voor kinderitems, zoals speelgoed, kun je ook een leeftijdscategorie aangeven. Bijvoorbeeld: dit product is geschikt voor kinderen tussen 7 en 12 jaar. In het geval van dierenitems kun je aangeven of het product bijvoorbeeld bedoeld is voor kleine of grote honden. Dit kun je specificeren door het minimale en maximale gewicht van het dier te benoemen.

Overige productdetails

Andere productdetails die je kunt vermelden op de productpagina van jouw webshop zijn:

  • Serienummer / artikelnummer
  • Keurmerk
  • Jaar van uitgave (bijvoorbeeld voor mobieltjes, boeken en games)
  • Type voeding (batterij, accu of kabel)
  • Taal handleiding
  • Inclusief of exclusief accessoires zoals batterijen of kabels
  • Hoe onderhoud je het product / hoe maak je het schoon

Productomschrijving

In een goede productomschrijving creëer je een sfeer of gevoel bij het product door gebruik te maken van woorden zoals: modern, industrieel, romantisch, robuust, stoer of luxueus. Hierdoor krijgt de klant het gevoel en de bevestiging dat het item bij zijn of haar stijl past. Als het product bijvoorbeeld een salontafel betreft geef je met zo’n beschrijving ook aan in wat voor soort inrichting het toepasbaar is.

Voorbeeld: deze stoere, robuuste salontafel past zowel in een botanische als industriële inrichting.

Zorg er ook voor dat je details benoemt. Door details aan te geven laat je namelijk direct zien wat het product uniek maakt.

Bijvoorbeeld: Deze stoere zwarte jas heeft houten knoopjes waarin het merk is gegraveerd.

Eerlijke omschrijvingen

Zorg bij het schrijven van een productomschrijving ervoor dat er geen verkeerde verwachtingen worden gecreëerd. Dit kun je doen door een eerlijke productomschrijving te schrijven. Door eerlijk te zijn in jouw productomschrijving creëer je ook de indruk dat je betrouwbaar bent. Bovendien voorkomt het onrealistische verwachtingen, negatieve recensies en onnodige retourtjes.

Een voorbeeld van een eerlijke productomschrijving is: Deze computer is uiterst geschikt voor school en werk. Het is echter niet geschikt voor videobewerking.

Naast eerlijke productomschrijvingen helpen productfoto’s, video’s en reviews ook bij het creëren van de juiste verwachtingen.

Productfoto’s en video’s

Niet alleen een goede productomschrijving maar ook professionele productfoto’s zijn belangrijk voor jouw webshop. Zorg per productpagina voor meerdere professionele productfoto’s die in diverse settingen en vanuit verschillende hoeken zijn gemaakt. Maak dus niet alleen productfoto’s met een witte achtergrond maar zorg ook voor sfeerfoto’s. Zo kun je een tv-meubel bijvoorbeeld plaatsen in een huiselijke setting zodat de klant een idee krijgt bij hoe het staat wanneer het wordt toegepast. Naast foto’s kun je uiteraard ook gebruik maken van 360 video’s, productvideo’s of instructievideo’s.

product fotografie

Reviews

Op een productpagina hoor je als klant een review achter te kunnen laten. Een review kan er op verschillende manieren uitzien. Zo bieden sommige webshops klanten alleen de mogelijkheid om een review te schrijven. Terwijl je op webshops zoals Coolblue ook foto’s kunt toevoegen en het product per categorie kunt ranken. Doordat je bij Coolblue het product per categorie kunt ranken geeft dat andere klanten een beter overzicht van wat zij van het product kunnen verwachten. De manier waarop je een review kunt achterlaten is dus belangrijk. Kijk daarom goed hoe je dit in jouw webshop zo klantvriendelijk mogelijk kunt inrichten.

Voorwaarden en levering

Het is belangrijk om de voorwaarden, levering en garantie duidelijk en overzichtelijk op de productpagina weer te geven. Zo kan de klant in één oogopslag zien hoelang hij/zij garantie heeft op het product, wat de verzendkosten zijn en wanneer het product geleverd kan worden. Ook kun je vermelden op hoeveel dagen bedenktijd de klant recht heeft en tot wanneer het product (gratis) te retourneren is.

Leverdatum

Klanten moeten direct kunnen zien of en wanneer het product leverbaar is. Als het product niet leverbaar is, kun je een link toevoegen waarin de klant zijn of haar e-mailadres kan doorgeven. Zo is diegene direct op de hoogte wanneer het product weer leverbaar is. Geef in jouw webshop ook aan:

  • Wat de levertijd van het product is
  • Of levering in de avond en het weekend mogelijk is
  • Of ophalen bij een afhaalpunt mogelijk is

Vergelijkbare producten

Biedt op de productpagina (tegen korting) accessoires of productpakketten aan. Zo kun je bij een pot verf bijvoorbeeld kwasten aanbieden of bij een jurk bijbehorende schoenen aanbieden. Ook kun je per klant voor meer omzet zorgen door een lijst met vergelijkbare producten te tonen.

Productomschrijvingen en foto’s importeren via Tauron

Bij Tauron kun je terecht wanneer je op zoek bent naar kant-en-klare en ready-for-sale producten. Ook voor op maat gemaakte en private label producten kun je bij ons terecht. Wanneer je een product verkoopt die afkomstig is van één van onze Nederlandse en Europese leveranciers, kun je dit in de toekomst heel makkelijk koppelen. Wij zijn namelijk bezig een systeem op te bouwen die producten automatisch koppelt aan jouw webshop. Ook krijg je een eigen dashboard waarin je kunt zien wat de inkoopprijs was, hoeveel het product op jouw webshop kost, hoeveel producten er zijn verkocht en wat de omzet is geweest. Meer informatie over deze koppeling en andere toekomstplannen van Tauron vind je in onze blog: Ontwikkelingen van Tauron in 2022.

Nederlandse & Europese productleveranciers en groothandels

Ben jij op zoek naar een Nederlandse of Europese productleverancier of wil je in de toekomst gebruik maken van onze koppeling? Meld je dan aan bij Tauron! Neem voor vragen gerust contact met ons op via de chat of het contactformulier. Wij helpen jou graag verder.