Je wilt je eigen producten gaan verkopen. Het hebben van een private label kan in dat geval erg handig zijn. Maar wat is een private label eigenlijk en wat zijn de voordelen hiervan? In deze blog gaan wij jou dit uitleggen en gaan we het hebben over de vele voordelen die een private label met zich meebrengt.

Betekenis private label

Met een private label zet je de eerste stap in het lanceren van je eigen merk. Met een private label breng je een nieuw en uniek product op de markt. Ook kan het zijn dat je een bestaand product onder je eigen merknaam wilt verkopen. In dat geval maak je gebruik van een zogenaamde white label. Een white label gebruik je op het moment dat je producten verkoopt die je zelf niet hebt geproduceerd. Je gaat daarbij opzoek naar een leverancier of fabrikant die producten tegen groothandelsprijs aanbiedt. Vervolgens voorzie jij het product met je eigen merk. Hierdoor creëer jij je eigen product/huismerk, maar ben je zelf niet de fabrikant van het product.

De vele voordelen van een private label:

  • Inspelen op gaten in de markt
  • Je stelt je eigen product veilig
  • Naamsbekendheid
  • Minder retourneringen
  • Meer winstmarge
  • Volledige controle over het productontwikkelingsproces

Inspelen op gaten in de markt

Goede ideeën ontstaan vaak vanuit eigen behoefte. Soms is men opzoek naar een product dat nog niet bestaat. Dit is een gat in de markt en voor jou dé kans om hier iets mee te doen. Door zelf zo’n product te produceren of te verkopen speel jij in op de behoefte van de consument. Hierdoor zal jouw product goed verkocht worden. Houdt daarom nauw contact met jouw doelgroep, zodat jij weet waar vraag naar is.

Je stelt je eigen product veilig

Het is belangrijk om jouw private label te laten registreren bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Bij de BIOP kan je jouw merk laten registreren. Met een geregistreerd private label mogen concurrenten jouw product niet letterlijk kopiëren en zelf gaan verkopen. Hierdoor voorkom je een prijzenoorlog tussen jou en jouw concurrenten.

Naamsbekendheid

Door een private label te gebruiken, creëer je je eigen merk. Consumenten kunnen jouw product hieraan herkennen. Wanneer klanten tevreden zijn over jouw product, zullen zij vaker terugkeren naar jouw merk. Hierdoor krijgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid. Dit zorgt voor hogere verkoopcijfers, waardoor jouw bedrijf kan doorgroeien.

tas-op-steen

Minder retourneringen

Consumenten kiezen automatisch sneller voor een merkproduct dan een merkloos product van de concurrent. Een merkproduct wordt namelijk gekoppeld aan een betere kwaliteit. Een goede uitstraling speelt daarin een grote rol. Het geeft klanten het vertrouwen dat zij een goed product hebben aangeschaft en gaan het daardoor minder snel retourneren.

Meer winstmarge

Concurreren met een private label product tegen een grote merkproducent is zeker mogelijk. Met een private label product ligt jouw winstmarge vaak hoger dan dat van een merkproducent. Dit komt, omdat private label producten meestal vanuit de fabrikant via jou rechtstreeks door worden verkocht aan de klant.

Volledige controle over het productontwikkelingsproces

Van het bedenken van een merknaam tot het maken van de verpakking. Jij bepaalt het van begin tot het eind. Daardoor houdt jij alle controle over het proces van jouw product.

Het is uiteraard erg belangrijk om te zorgen voor een goede uitstraling van jouw product. Echter is branding veel meer dan alleen een logo en een huisstijl. Het is namelijk ook een stukje eigen identiteit dat je in een product stopt. Het vertellen van jouw verhaal kan een groot verschil maken. Denk hierbij aan het vertellen over: de geschiedenis van het bedrijf, wat het product zo uniek maakt of een stukje over jezelf. Door jouw verhaal te vertellen bindt je klanten aan jouw merk.

Meer weten over het productontwikkelingsproces? Lees dan vooral ook deze blog: “Tips om te starten met productontwikkeling”.

Produceren binnen Nederland

Wanneer je een product op de markt zet hoef je niet altijd de goedkoopste te zijn. Als jouw product meer waarde toevoegt dan dat van de concurrent, vinden consumenten het vaak geen probleem om daar iets meer voor te betalen. Ook wordt het leveren van kwaliteit steeds belangrijker en willen klanten niet lang op hun bestelling wachten. Producten laten importeren vanuit lagelonenlanden, om extra winst te genereren, is daarom niet de oplossing. Steeds meer bedrijven ondervinden dat het prijsvoordeel niet opweegt tegen alle nadelen dat importeren met zich teweegbrengt. Denk hierbij aan: lage kwaliteitsproducten, lange levertijden, ontevreden klanten en onderlinge communicatieproblemen.

Jouw product in Nederland laten produceren brengt daarentegen veel voordelen met zich mee. Nederlandse producenten leveren namelijk hoge kwaliteitsproducten. Ook is de levertijd veel korter. De tevredenheid binnen jouw klantenkring zal hierdoor hoog zijn. Dit levert positieve recensies op, waardoor de betrouwbaarheid van jouw bedrijf zal groeien. Hierdoor krijg je steeds meer klanten én terugkerende klanten.

Om jouw product makkelijker te kunnen verkopen, heeft Tauron een online platform opgezet. Binnen deze community worden e-commerce ondernemers gekoppeld aan Nederlandse producenten. Met de Tauron Community willen wij ervoor zorgen dat Nederlandse bedrijven minder afhankelijk of zelfs onafhankelijk worden van de lagelonenlanden. Dit maakt de Nederlandse economie minder kwetsbaar en sterker en dat is precies wat wij met Tauron willen bereiken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *