Starten met productontwikkeling

In de Tauron Community werken Nederlandse producenten, e-commerce ondernemers en product launchers samen. Dankzij deze samenwerkingen ontstaan er nieuwe ideeën. In sommige gevallen wordt een idee ontwikkelt tot een nieuw product. Er kan dan gekozen worden om het product zelf te maken of om de productontwikkeling uit te besteden bij een fabrikant. In het laatste geval ben je afhankelijk van de kwaliteit, productie en levering van de fabrikant. Weet van te voren dus goed met wie je zaken gaat doen.

Bekijk hier ons filmpje met tips over productontwikkeling

Bestaat mijn idee al?

Voordat je een nieuw product gaat produceren is het belangrijk om na te gaan of jouw idee al bestaat. Is dat niet het geval? Dan kan jouw product zomaar een gat in de markt zijn! Een private label gebruiken kan in zo’n situatie erg handig zijn. Door je private label te registreren, zorg je ervoor dat concurrenten jouw product niet kunnen imiteren.

Tips productontwikkeling

Een nieuw product maken is natuurlijk niet zomaar gedaan. Hier gaat een heel productontwikkelingsproces aan vooraf. Een stappenplan maken kan daarbij erg praktisch zijn. Om jou te helpen hebben wij een aantal productontwikkeling tips voor je op een rijtje gezet die je kunt meenemen in jouw stappenplan:

  1. Wees uniek
  2. Product laten maken door experts
  3. Marktonderzoek
  4. Start met een MVP
  5. Test het product uit
  6. Ken je doelgroep
  7. Zorg voor een goed uitziende huisstijl
  8. Vertel jouw verhaal
  9. Het product promoten
  10. Geduld is een schone zaak

Wees uniek

Ben je ooit opzoek geweest naar een product dat nog niet bestaat? Of naar een product dat wel bestaat, maar dat niet de opties heeft die je zoekt? Wanneer meerdere mensen behoefte hebben aan dit product, wordt dit ook wel een gat in de markt genoemd. Dit is voor jou dé kans om hier iets mee te doen.

Door zelf dit product te produceren en te verkopen breng je een uniek product op de markt. Een eigen product maken hoeft niet perse moeilijk te zijn. Soms is een kleine aanpassing of toevoeging al voldoende voor de consument om te kiezen voor jouw product en niet die van de concurrent.

Product laten maken door experts

Expertise inschakelen van productontwikkelaars en engineers kan het productontwikkelingsproces versnellen. Zij helpen jou met de realisatie van jouw product. Zij kijken of jouw idee al bestaat en dragen bij aan het ontwerp van het product. Ook zorgen zij voor de productontwikkeling. Verder treffen zij alle voorbereidingen die nodig zijn om het product op de markt te brengen. Door gebruik te maken van hun specialiteit versnel je het proces en voorkom je beginnersfouten.

Marktonderzoek

Een marktonderzoek doe je in de beginfase van het productontwikkelingsproces en is zeker geen stap die je wilt overslaan. Een marktonderzoek bestaat uit een aantal onderzoeken. De resultaten uit deze onderzoeken brengt de markt voor jouw bedrijf en/of product in kaart. Een marktonderzoek bestaat uit:

  • SWOT-analyse: ontdek de zwakte-en sterktepunten van jouw onderneming/product
  • Branche onderzoek: bestudeer de ontwikkelingen binnen jouw branche
  • Omgevingsanalyse: waar kan jij je bedrijf het beste vestigen?
  • Concurrentie analyse: onderscheidt jezelf door te kijken naar de concurrent
  • Klantonderzoek: wie zijn jouw klanten en wat is hun koopgedrag?

Door middel van enquêtes of interviews kan je zelf onderzoek doen. Zo kom je erachter wie jouw potentiële klanten zijn en hoe jij je van de concurrentie kan onderscheiden. Ook kan je een marktonderzoek laten uitbesteden aan een marktonderzoeksbureau.

Start met een MVP

Een Minimum Viable Product (MVP) is een product dat in de beginfase staat. Dit product is in zoverre ontwikkelt dat het wel uitgetest kan worden door klanten, maar dat nog niet volledig af is. Het doel is dat klanten feedback geven op het product. Door het verkrijgen van feedback weet je welke onderdelen wel en geen waarde toevoegen aan het product. Op basis van die gegevens kun je het product verbeteren.

Het is ook mogelijk dat het product helemaal geen waarde toevoegt. In dat geval kun je dat beter weten op het moment dat het product nog in de prototype fase zit, dan wanneer het al volledig ontwikkelt is. Daarmee voorkom je dat je tijd en geld steekt in een product waar niemand op zit te wachten. Je kan er dan voor kiezen om het product in zoverre aan te laten passen dat het wel waarde toevoegt of je kiest ervoor om een andere weg in te slaan.

Kan je het product produceren?

In de prototype fase kom je er achter in hoeverre het product realiseerbaar is. Soms is datgene wat je in gedachte had niet uitvoerbaar of gaat het in de praktijk anders dan verwacht. Hierdoor kan het uiterlijk van het product afwijken van datgene wat je voor ogen had. Ook is het mogelijk dat bepaalde functies niet het gewenste resultaat geven. Het verkrijgen van dit soort informatie is belangrijk. Zo weet je wat jou te wachten staat, voordat je het product volledig gaat ontwikkelen.

Test het product uit

Voordat je het product lanceert is het belangrijk om het vooraf goed uit te proberen. Laat je familie, vrienden of collega’s het product uitproberen en vraag naar hun mening. Zijn er verbeterpunten? Ziet het product er aantrekkelijk uit? Is de prijs goed voor wat je ervoor krijgt? Voldoet het aan hun verwachtingen? Door antwoord te krijgen op deze vragen kan jij het product perfectioneren, voordat het op de markt komt.

Ken je doelgroep

Wanneer je een eigen product maakt is het goed om te weten wat jouw doelgroep is. Bepaalde producten spreken soms alleen bepaalde mensen aan. Zo spreekt cosmeticaproducten vooral vrouwen aan en hebben voornamelijk mannen interesse in auto accessoires.

Iedere doelgroep heeft zo z’n eigen interesses en behoeftes. Een doelgroep kan je bepalen op basis van geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, interessegebied, carrière en woonplaats. Zodra je weet wat jouw doelgroep is kan je hierop inspelen. Zo kan je jouw product gericht gaan ontwikkelen en promoten.

Zorg voor een goed uitziende huisstijl

Zorgen voor een mooi design is natuurlijk erg belangrijk. Mensen houden eenmaal van een goed uitziend product. Kijk daarbij niet alleen naar wat jij mooi vindt, maar houd ook je doelgroep in gedachte. Wat zou hun aanspreken? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Productvorm
  • Sfeer
  • Kleurgebruik
  • Productfoto’s
  • Lettertype gebruik

Vertel jouw verhaal

Tijdens de productontwikkeling is het niet alleen belangrijk om te zorgen dat je merknaam, logo, product en verpakking er goed uitziet. Ook kan het vertellen van jouw verhaal kan een groot verschil maken. Door jouw verhaal op het product of de verpakking te plaatsen kan je mensen laten binden aan jouw merk.

Heb je een interessant verhaal over jouw bedrijf of heeft het product een speciale eigenschap? Laat het men weten door hierover te schrijven. Dit zorgt namelijk voor een connectie tussen de consument en jouw bedrijf. De consument zal hierdoor niet alleen eerder kiezen voor jouw merk, maar hier ook speciaal voor terug komen.

Product promoten

Ook tijdens het promoten van jouw product is het goed om rekening houden met jouw doelgroep. Is jouw doelgroep 40 jaar en ouder? Houd er dan rekening mee dat zij, naast het internet, vaak ook nog gebruik maken van de krant. Daar zou je jouw product dus in kunnen adverteren. Valt de leeftijdscategorie van jouw doelgroep tussen de 15 en 40 jaar? Dan kun je prima gebruik maken van social media om jouw product onder de aandacht te brengen.

Daarnaast zijn er nog vele andere manieren om je product te promoten. Denk hierbij aan:

  • Radioreclame
  • Televisiereclame
  • Promotiebestickering op een voertuig
  • Billboard
  • Flyeren
  • Krant
  • Netwerkclub
  • Social media & YouTube
  • Een stand huren tijdens een evenement
  • Evenement organiseren

Het zou zonde zijn als je veel geld pompt in promotiemateriaal, terwijl het jouw doelgroep niet bereikt. Denk daarom goed na over de gewoontes van jouw doelgroep, zodat je gebruik kunt maken van de juiste verkoopkanalen.

Geduld is een schone zaak

Het kan een poosje duren voordat jouw product bekent is onder de massa. Het begint vaak met mond-tot-mond reclame. Zodra je een groep mensen hebt bereikt, zal de verkoop van het product steeds sneller gaan. Mensen ontdekken de voordelen van jouw product en komen hiervoor terug.

Bij verkoop via internet gaat het vooral om de recensies. Hoe meer positieve recensies, hoe meer mensen jouw merk gaan vertrouwen. De stap om jouw product aan te schaffen wordt hierdoor laagdrempelig. Jouw klantenkring en onderneming zal daardoor gaan groeien. Dit betekent dat er geld binnenkomt dat weer besteed kan worden aan promotie en zo zal het balletje steeds sneller gaan rollen.

Hulp bij productontwikkeling

Wil je graag een product op de markt zetten, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? De leden van Tauron kunnen jou hierbij helpen. In onze community kan je in contact komen met Nederlandse producenten, productontwikkelaars, producteigenaren en e-commerce ondernemers. Zij kunnen jou op weg helpen met het ontwikkelen, produceren en verkopen van jouw product. Komt deze hulp jou goed van pas? Dan ben je van harte welkom om je aan te sluiten bij de Tauron Community.