Om jouw product onder de aandacht te kunnen brengen is het belangrijk dat jouw webshop een goede uitstraling heeft en makkelijk te vinden is. In onze blog: 8 tips om jouw webshop te verbeteren gaan wij hier verder op in. Niet alleen via de webshop maar ook via social media, Youtube, e-mail marketing, flyers en evenementen kun je jouw product onder de aandacht brengen. Wil je weten hoe? Lees dan vooral verder!
Inhoudsopgave
Product onder de aandacht brengen via social media
Door een zakelijk account aan te maken op social media kun je jouw diensten en producten goed onder de aandacht brengen. De posts op jouw account creëren duidelijkheid in wat jij aanbiedt en zorgen voor meer naamsbekendheid. Bovendien wordt de drempel om contact met jou op te nemen via social media kleiner. Hierdoor heb je sneller kans op het krijgen van nieuwe contacten en klanten.
Potentiële klanten bereiken via social media
Om zoveel mogelijk mensen via social media te kunnen bereiken is het essentieel dat jij consistent post op social media. Daarbij is belangrijk om informatieve, interessante en relevante posts te posten zodat men het ook daadwerkelijk liket en deelt met hun familie en vrienden. Zo kun je bijvoorbeeld foto’s, (live) video’s, blogs, webinars, acties, competities, tips & tricks, reviews, statistieken, quotes of relevante memes posten. Heb je een drukke agenda? Dan kan het lastig zijn om consistent te blijven posten. Daarom hebben wij een aantal tips voor jou:
- Kijk waar jouw doelgroep het meest actief is en steek jouw tijd alleen in die platform(en). Denk aan: Facebook, Instagram, Tik Tok, LinkedIn, Pinterest of Youtube.
- Via Canva kun je gratis professionele social media posts maken en publiceren.
- Maak gebruik van Facebook Business om social media posts op Facebook en Instagram in te kunnen plannen.
Naast het consistent posten kun je mensen ook bereiken door in jouw posts gebruik te maken van hashtags (#), tags (@), Facebook en Instagram stories (verhalen) en een call-to-action. Een aantal voorbeelden van call-to-action zijn: swipe (up), like, reageer, deel, volg, tag, klik op de link om naar de webshop te gaan of neem contact op. Andere opties om jouw product via social media onder de aandacht te brengen zijn:
- Het inzetten van een social media influencer die jouw product kan promoten.
- Het inzetten van social media advertenties (ook mogelijk op Youtube en TikTok).
- Het vinden van bijpassende Facebook groepen of forums om daar jouw webshop te promoten.
Youtube
Via Youtube kun jij potentiële klanten aantrekken door middel van video’s. Je kunt diverse soorten video’s maken. Zo kun je bijvoorbeeld een video maken over waarom jij jouw bedrijf bent gestart of waarom jij dit product op de markt hebt gebracht. Door jouw verhaal te vertellen kun je de gunfactor krijgen, wat weer kan zorgen voor nieuwe klanten. Naast een video over jouw verhaal kun je ook andere video’s maken. Denk aan: tutorials, tips & tricks, unboxing video, how-to (gebruiksaanwijzingsvideo) of vlogs (met de insteek om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen).
Tips voor Youtube video’s:
- Zorg bij het posten van een video dat je een opvallende thumbnail Je kunt een thumbnail opvallend maken door een foto te fotoshoppen of door gebruik te maken van Canva.
- Zorg voor een pakkende titel en een duidelijke beschrijving.
- Door tags toe te voegen wordt jouw video makkelijker gevonden.
- Maak gebruik van een call-to-action om jouw kijker aan te moedigen actie te ondernemen.
- Beveel andere gemaakte video’s aan door een eindscherm toe te voegen aan jouw video.
- Gebruik eventueel de optie om jouw video’s te ondertitelen in Youtube.
- Hergebruik jouw Youtube video’s op social media of op jouw website.
E-mail marketing
Via e-mail marketing kun je jouw producten ook onder de aandacht brengen. Je kunt mensen aansporen zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief door nieuwe items, tips, kortingen, acties, recensies of verhalen van klanten te delen. Zodra je hun gegevens hebt verzameld, kun je jouw klanten ook persoonlijke mailtjes sturen. Zo kun je tijdens de verjaardag van jouw klant of tijdens een jubileum (bijvoorbeeld omdat diegene zoveel jaar klant bij jou is) een cadeautje sturen in de vorm van korting. Doordat de klant zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief blijft diegene op de hoogte van alle nieuwtjes en producten. Hierdoor is de kans groter dat diegene meerdere keren bij jou terugkomt.
Flyeren
Naast social media, Youtube en e-mail marketing kun je ook gaan flyeren. Het is daarbij wel belangrijk dat jouw flyer genoeg opvalt zodat men er de tijd voor neemt om het te bekijken. Je kunt hiervoor zorgen door de flyer in een aparte vorm te ontwerpen en door gebruik te maken van professionele foto’s. Zorg daarnaast voor de nodige informatie zoals: contactgegevens, retourbeleid en of er sprake is van gratis verzending. Naast de informatie over jouw bedrijf kun je mensen ook triggeren door bijvoorbeeld een tijdelijke korting te geven.
Evenementen
Je kunt jouw webshop en producten onder de aandacht brengen door een stand te huren tijdens een evenement. Ook kun je ervoor kiezen een eigen evenement te beginnen. Dit hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Door samen te werken met andere ondernemers is het opzetten van een evenement namelijk veel makkelijker te realiseren.
Overige promotiemogelijkheden
Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om jouw webshop en producten onder de aandacht te brengen. Zo kun je jouw webshop bijvoorbeeld ook promoten op de radio, televisie, billboard, in de krant of door jouw bedrijfsauto te bestickeren.
Producten verkopen via Tauron
Ben jij een e-commerce ondernemer en ben jij op zoek naar producten (op maat) die jij kunt verkopen? Of ben jij een product owner die op zoek is naar een e-commerce ondernemer die jouw product voor jou kan verkopen? Dan ben je bij Tauron aan het juiste adres! Binnen de Tauron Community hebben wij e-commerce ondernemers, productontwikkelaars en Nederlandse en Europese leveranciers die jou kunnen helpen. Wil je meer weten? Kijk op onze Community pagina of lees onze blog over de meest gestelde vragen. Voor specifieke vragen kun je via de chat, social media (zie de social media icoontjes rechts bovenin) of via het contactformulier contact met ons opnemen. Wij helpen jou dan graag verder.