Je hebt het woord vast wel eens voorbij zien komen: white label. Maar wat is een white label eigenlijk? En wat is precies het verschil tussen een white label en een private label? In deze blog leggen wij jou dit uit. Daarnaast benoemen wij de voor-en nadelen van het hebben van een white label product. Ook nemen wij de stappen om een white label product op de markt te kunnen brengen met jou door.

Betekenis label

Wat is een label? Een label is een merknaam van een product. Hierin kun je onderscheid maken tussen een white label en een private label. Wat het verschil is tussen deze twee labels lees je hieronder.

Verschil private label en white label

Een private label gebruik je wanneer jij jouw eigen merkproduct wilt creëren. Een eigen merk beginnen doe je door een uniek product op de markt te brengen. Met een private label heb jij exclusieve verkooprechten en kun jij het product aanpassen naar wens. Met een private label ben jij dus de enige die het product mag verkopen.

White label betekenis

Een white label is net iets anders dan een private label. Bij een white label heb je geen exclusieve verkooprechten, waardoor iedereen het product mag verkopen onder zijn eigen merknaam. Een white label product betreft vaak een product dat massaal in een fabriek wordt geproduceerd. Vanuit de fabriek wordt het product merkloos verkocht. De koper verkoopt het product vervolgens door onder zijn eigen merknaam.

Voorbeeld white label producten

Een voorbeeld van een white label product is de huismerk van de Hema. Hema verkoopt make-up onder hun eigen merknaam. Echter, kan hetzelfde make-up ook elders verkocht worden onder een andere merknaam. Hierdoor hebben zij geen exclusiviteit op het product.

Voor- en nadelen white label

Een nadeel van een white label product is dat je geen exclusieve verkooprechten hebt. Toch zijn er een aantal voordelen. Zo ben jij geen ontwikkelingskosten kwijt aan het product, hoef je weinig tijd te besteden aan de productontwikkeling en kun je intussen naamsbekendheid opbouwen.

Geen ontwikkelingskosten

Het bedrijf dat jouw product produceert, maakt dit aan de lopende band. Tenzij jij het product wilt laten aanpassen, heb jij dus geen uitgaves voor de ontwikkeling van het product. Wanneer jij het product wilt laten aanpassen, kun je er ook voor kiezen om hier een private label aan te koppelen. Zo ben jij de enige met verkooprechten tot het product. Let er dan wel op dat het product uniek genoeg is. Anders heb je de kans dat je onbedoeld inbreuk maakt op een productpatent van een andere partij.

Weinig tijd kwijt aan productontwikkeling

Een white label product is een bestaand product. Het product wordt alleen voorzien van merknaam en logo. Oftewel: je bent heel weinig tijd kwijt aan de productontwikkeling.

Naamsbekendheid

Doordat jouw merknaam wordt gekoppeld aan een product, kunnen klanten jouw product hieraan herkennen. Zo kunnen zij jouw product aanraden bij anderen en weten jouw klanten bij welk bedrijf zij recensies kunnen achterlaten. Op die manier groeit de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Automatisch meer verdienen

Mensen kiezen automatisch sneller voor een merkproduct, omdat zij een bepaalde kwaliteit verwachten van een merkproduct. Door een merkproduct op de markt te brengen heb jij dus een grotere kans dat het product goed verkoopt.

Eigen label starten

Wil jij een eigen label starten? Maar weet jij niet waar je moet beginnen? Om jou hierbij te helpen hebben wij een stappenplan voor jou uiteengezet.

  1. Kies het product dat je wilt verkopen. Let op dat dit geen seizoensgebonden product is en dat je binnen een specifieke niche blijft. Zo verhoog je de kans op het succesvol verkopen van jouw product.
  2. Doe marktonderzoek en stel vast wie jouw doelgroep is. Je kunt experts inschakelen die dit voor jou kunnen uitzoeken. Daarnaast kun je naar een octrooibureau toe stappen. Zij kunnen voor jou nagaan hoeveel concurrenten er al actief zijn op de markt.
  3. Bedenk een logische merknaam, logo en domeinnaam. Houd bij het bedenken van je merk- en domeinnaam rekening met jouw toekomstplannen met betrekking tot het uitbreiden van je product assortiment.
  4. Zoek naar leveranciers die dit product kunnen leveren. Ga met ze in gesprek en bespreek de voorwaarden. Voorwaarden kunnen afspraken zijn over: minimale aantal afnames, productkosten, logistieke kosten, retourbeleid, garantieregelingen, levertijden, verzendkosten, gepersonaliseerde verpakkingsmogelijkheden en het uiterlijk van het product (merknaam, logo en productinformatie). Vergeet daarbij niet naar grootte van hun voorraadopslag te vragen. Maak vervolgens op basis van betrouwbaarheid en voorwaarden een keuze.
  5. Vraag de leverancier om een sample en test het product uit. Vraag daarbij ook om de meningen van mensen in jouw omgeving. Ben je tevreden over de sample? Dan kun je de afspraken en voorwaarden met de leverancier definitief maken.
  6. Promoot het product. Dit kun je bijvoorbeeld doen op social media, op een billboard, in de krant, op de radio of tijdens evenementen.
  7. Vraag de klant om een recensie achter te laten. Zodra de klant het product heeft ontvangen, kun je om een recensie vragen door een (standaard) e-mail te sturen. Ook kun je op de flyer aangeven waar zij een recensie achter kunnen laten. Door de flyer in het pakketje te stoppen, ziet de klant dit direct wanneer hij/zij het pakketje opent.
  8. Optimaliseer en automatiseer zoveel mogelijk bedrijfsprocessen. Denk hierbij aan het automatisch doorsturen van bestellingen richting de leverancier of automatische orderbevestigingen, bedank e-mails of actie e-mails richting jouw klanten. Daarnaast kun je jouw webshop optimaliseren door jouw merk uit te breiden met meerdere producten. Zo kun je setjes creëren of productbundels aanbieden. Zo zorg je ervoor dat meerdere producten tegelijkertijd verkocht worden. Op die manier verhoog jij jouw omzet per klant.

White label of private label opstarten via Tauron

De Tauron Community bestaat uit een mix van e-commerce ondernemers, productontwikkelaars, Nederlandse productleveranciers en Nederlandse maakbedrijven. Zij bieden jou waardevolle informatie dat jou kan helpen bij het opstarten van een white label- of private label product. Ook kun je samenwerkingen aangaan met onze Nederlandse productleveranciers en fabrikanten. Zij leveren zowel kant-en-klare producten als op maat gemaakte producten aan. Dus ben jij op zoek naar experts of Nederlandse leveranciers? Dan ben je bij Tauron aan het juiste adres! Meld je dus snel aan bij Tauron en maak kennis met onze community!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *