Als e-commerce ondernemer is het belangrijk om up-to-date te blijven. Elk jaar zijn er weer nieuwe trends en ontwikkelingen die jouw webshop naar een hoger niveau kunnen tillen. In deze blog vind je huidige en toekomstige trends rondom het online verkopen. Dit zijn de Top 5 e-commerce trends om rekening mee te houden.

Top 5 e-commerce trends

1. PWA, voice assistence & chatbots

PWA (Progressive Web Apps) is ontwikkeld om jouw webshop te verbeteren op mobiele apparaten. PWA doet niet onder aan de desktop variant en is even snel en geoptimaliseerd als een native app. Het verschil met Android en IOS is dat bedrijven met PWA slechts één generieke app hoeven op te bouwen. Dit zorgt ervoor dat consumenten niet speciaal een app van jouw webshop hoeven te downloaden. Bovendien helpt PWA voor een betere gebruikerservaring en biedt het offline mogelijkheden. Steeds meer e-commerce ondernemers willen dit jaar PWA inzetten of het zelfs combineren met een headless e-commerce platform.

  • Met headless e-commerce kun je de lay-out van jouw webshop verbeteren. Zo kun je pagina’s indelen met een mix van content uit verschillende bronnen, zoals meest populaire items, nieuws, social media posts van klanten en kun je producten nog mooier presenteren. Ook kun je makkelijk nieuwe kanalen erop aansluiten zoals: apps, chat(bots), social media, voice search en marktplaatsen. Dankzij headless e-commerce kun je dus een unieke, uitgebreide en snelwerkende webshop opbouwen.

Voice assistence systemen zoals Alexa, Google home en Siri zijn in opmars. Ten opzichte van 2018 is het gebruik van voice assistence systemen met 45% gegroeid. Deze trend is zich dus razendsnel aan het ontwikkelen. Steeds meer dropshippers willen voice search implementeren binnen hun webshop, zodat klanten handsfree kunnen shoppen. Naast voice search systemen worden chatbots ook steeds populairder. Chatbots zorgen voor een soepele winkelervaring, doordat ze snel reageren op klantvragen (FAQ) en producten kunnen aanbevelen. Dit scheelt de consument veel tijd, waardoor het online verkoopproces wordt versneld.

2. Artificial Intelligence

In Amerika verwachten zij dat e-commerce ondernemers in 2022 flink gaan investeren in Artificial Intelligence. Het kan even duren voordat deze e-commerce trend wordt overgenomen door Europa, maar het kan ook erg snel gaan. Artificial Intelligence kan groots ingezet worden, maar je kunt ook klein beginnen, zoals met Lily AI. Deze technologie gebruikt klantgegevens op een geavanceerde manier, waardoor je nog specifieker productaanbevelingen en productfilters kunt aanbieden aan de klant. De verwachting is dat laagdrempelige en betaalbare Artificial Intelligence platforms, zoals Lily AI, dit jaar al trending worden.

3. API, AR & VR

Wanneer je als dropshipper AR of VR wilt toepassen binnen jouw webshop heb je API integratie nodig. API (Application Program Interface) regelt de manier waarop softwares met elkaar communiceren en samenwerken. Het omvat onder meer: klantaccounts, digitale winkelwagens, betalingsfuncties, bestelfuncties en overige transactie functies binnen jouw webshop.

AR & VR

Met AR & VR (Augmented- en Virtual Reality) kunnen online producten in 3D worden weergegeven. Dankzij deze technologie kunnen klanten producten beter bekijken en aanpassen naar smaak. Ook biedt het de mogelijkheid om producten in 3D in de (woon)kamer van jouw klant te tonen. Op die manier kunnen klanten zien of een bepaald product mooi in de kamer past en hoeveel ruimte het in beslag neemt. Zo kunnen zij nog makkelijker een productkeuze maken. Hierdoor draag je als dropshipper ook bij aan het milieu, omdat klanten minder snel producten retour sturen wanneer zij precies weten wat zij van het product kunnen verwachten.

4. Milieubewust zakendoen

Duurzaam, groen, milieubewust en recyclebaar is de trend van 2021 en 2022. Circa 82% van de consumenten vind het belangrijk dat pakketjes duurzaam en milieubewust worden getransporteerd. Daarom gaan steeds meer leveranciers op zoek naar oplossingen om CO2 uitstoot te reduceren. Dit doen zij door bijvoorbeeld gebruik te maken van elektrische vervoersbussen. Ook op gebied van retourneren kunnen er duurzamere keuzes gemaakt worden. Zo kunnen dropshippers tweedekans producten aanbieden. Met tweedekans producten worden geretourneerde producten met korting opnieuw aangeboden aan de consument. In 2021 is zowel het aanbieden van tweedekans producten als de ReCommerce in populariteit gestegen.

  • ReCommerce is een afkorting voor reverse commerce. Reverse commerce is het aanbieden van huurbare of tweedehands producten. Het aanbieden van refurbished items en tweedehands kleding wordt steeds populairder, omdat consumenten vanwege de Covid-19 uitbraak geld willen besparen. Deze uitbraak zorgt namelijk voor financiële onzekerheid, waardoor consumenten nog beter op hun centjes letten. Dit heeft ervoor gezorgd dat e-commerce bedrijven die tweedehands producten verkopen tussen 2019 en 2021 met 69% zijn gegroeid.

5. Levering- en betalingsmogelijkheden

Steeds meer e-commerce websites bieden consumenten de optie om een gewenste leverdatum en tijd in te vullen. Ook kunnen consumenten hun producten laten leveren op afspraak, in het weekend of op de dag zelf. Het aantal consumenten die een snellere levering dan standaard wenst wordt steeds groter. Tegenwoordig kunnen klanten zelfs hun eigen pakketvervoerder kiezen. Daarnaast worden er meer betalingsopties aangeboden. Zo kunnen klanten in termijnen betalen via In3 of CreditClick of de betaling voldoen via iDEAL, PayPal of Apple Bay.

Blijf up-to-date met Tauron

De Tauron Community bestaat uit Nederlandse leveranciers, fabrikanten, e-commerce ondernemers en productontwikkelaars. Binnen de Tauron Community gaan leden samenwerkingen met elkaar aan en wisselen onderling kennis met elkaar uit. Op die manier blijft iedereen up-to-date van de laatste trends en ontwikkelingen rondom online verkopen, e-commerce en product ontwikkeling. Ben jij op zoek naar Nederlandse leveranciers en wil je graag op de hoogte blijven? Meld je dan aan en wordt lid van Tauron!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *