Hoe word je succesvol met dropshippen?

Als e-commerce ondernemer is het belangrijk dat je de juiste niche kiest. Er moet namelijk wel een markt zijn voor jouw product. Daarnaast is het handig als je enige kennis hebt op het gebied van webshops, klantenservice, (online)marketing, social media en ondernemen. Tot slot is het kiezen van een goede dropship leverancier een belangrijke stap om succesvol te kunnen dropshippen. Hieronder gaan wij dieper in op welke factoren invloed hebben op jouw dropship succes.

Welke factoren zijn van invloed op jouw dropship succes

Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op jouw dropship succes. Denk hierbij aan: het vinden van betrouwbare partners, de vindbaarheid van jouw webshop, jouw marketingstrategie en goede klantenservice. Ook hoort hier het hebben van kennis en zelfontwikkeling bij. 

Zelfontwikkeling

Zoals eerder benoemd, is het handig wanneer je als dropshipper enige kennis hebt op bepaalde gebieden. Het verkrijgen van kennis heb je zelf in de hand. Door cursussen of opleidingen te volgen kun jij jezelf verder ontwikkelen en succesvoller worden in het dropshippen. Denk hierbij aan cursussen of opleidingen op het gebied van marketing, e-commerce en ondernemerschap.

Vindbaarheid van jouw webshop


Als webshop eigenaar is het belangrijk dat jouw online shop goed gevonden wordt op het internet. Een herkenbare en logische naam geven aan jouw bedrijf en product is daarom erg belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld babyartikelen verkoopt, kun je beter kiezen voor een domeinnaam als babyspullen.nl in plaats van jouw achternaam te gebruiken, zoals: vanzandartikelen.nl. Op deze manier is het voor potentiële klanten direct duidelijk wat jij verkoopt. Daardoor zullen zij eerder een kijkje nemen op jouw webshop. Daarnaast is een goede domeinnaam ook makkelijker vindbaar binnen Google.

Marketing

Er zijn verschillende manieren om jouw bedrijf en product onder de aandacht te brengen. In de blog: 10 tips om te starten met productontwikkeling hebben wij alle promotiemogelijkheden besproken. Deze keer willen wij een andere marketingoptie aankaarten, namelijk: promotie binnen jouw eigen webshop. Hoe je dit precies kunt toepassen, lees je hieronder.

Marketing binnen jouw webshop


Wanneer een klant een product bestelt, plaatst diegene het product in het winkelmandje. Het is bevorderlijk voor jouw omzet om bijpassende accessoires zowel op de productpagina als in het winkelmandje aan te bieden. Een andere mogelijkheid is om productsetjes te verkopen. Bij het kiezen van een setje is het redelijk standaard dat de klant hier een kleine korting op krijgt. Op deze manier verlijd je de klant om meer producten in één keer aan te schaffen.

Herhaalaankopen


Zelfs na een bestelling kun je de klant aanmoedigen te blijven shoppen op jouw webshop. Dit kun je doen door de verpakking van het bestelde pakket te voorzien van jouw bedrijfsnaam en logo. Zo herinner je de klant waar hij dit product heeft besteld. Ook kun je binnenzijde van het pakket voorzien van een flyer met kortingscode. Daardoor is de klant nog sneller geneigd om de volgende keer weer producten op jouw webshop te bestellen. Zo’n kortingscode kun je overigens ook via e-mail toesturen. Bijvoorbeeld na een bestelling of tijdens speciale feestdagen. Ook kun je een kortingscode sturen om persoonlijke redenen. Bijvoorbeeld wanneer de klant jarig is of hij/zij al zoveel jaar klant bij jou is.

Goede klantenservice


Goede klantenservice is onder te verdelen in meerdere categorieën. Klanten bepalen op gebied van bereikbaarheid, snelheid, manier van communicatie, soort oplossing en vervolgstappen of jouw bedrijf een goede klantenservice heeft of niet.

Bereikbaarheid:


Wanneer jij geen telefoon opneemt of mailtjes beantwoordt, riskeer je de kans dat klanten afhaken en geen zaken met jou willen doen. Het is daarom van belang dat je ten allen tijde bereikbaar bent om klanten goed van dienst te kunnen zijn.

Snelheid:


Soms duurt het even voordat een probleem is opgelost. De meeste klanten zullen hier begrip voor hebben, maar willen alsnog snel geholpen worden. Des te sneller jij een oplossing kunt bieden, des te hoger de klanttevredenheid.

Manier van communicatie


Het is belangrijk dat de klant het gevoel krijgt dat jij begrip toont voor de situatie. Wees er dus van bewust hoe jij jouw boodschap overbrengt op de klant. Er zit namelijk een verschil tussen iets zeggen en iets menen. Dit verschil merkt de klant direct.

Oplossing:


Creatief zijn in jouw oplossing en meedenken met de klant kan helpen de klanttevredenheid hoog te houden. Jouw oplossing kan een klagende klant zelfs veranderen in een uiterst tevreden klant, die juíst vanwege jouw geweldige service een terugkerende klant wordt.

Vervolgstappen:


Een klant heeft gebeld met een klacht. Bij de behandeling van de klacht heb je de klant beloofd een ander product toe te sturen. Dan is het belangrijk dat dit ook gebeurt. Niks is zo vervelend als je de klant tot twee keer toe teleurstelt. Maak daarom duidelijke afspraken met de klant en kom ze altijd na. Op die manier blijven klanten jouw bedrijf zien als betrouwbaar.

De juiste partners


Tot slot is het belangrijk dat jij je omringt met betrouwbare partners. Het
kiezen van de juiste dropship leverancier hoort hier ook bij. Een leverancier heeft veel invloed op jouw dropship succes. Deze is namelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product en de levering hiervan. Voor jouw klanten is het uiterst belangrijk dat dit in orde is. Wanneer dit niet in orde is, krijgt jouw bedrijf slechte recensies en komen klanten niet meer terug. Mocht er dus een keer iets in de soep lopen, dan is het belangrijk dat je dit probleem kunt oplossen. Om dit te snel te kunnen doen, is het weer van belang dat je goed contact hebt met jouw dropship leverancier. En zo is de cirkel weer rond.

Welke positieve invloed heeft de Tauron Community op jouw bedrijf als je begint met dropshippen?

De Tauron Community brengt e-commerce ondernemers samen met Nederlandse leveranciers en fabrikanten. E-commerce ondernemers, (dropship) leveranciers, productontwerpers- en eigenaren komen op dit platform samen om elkaar verder te helpen. Of dit nu is omdat je hulp nodig hebt met het ontwikkelen van een product of omdat je een leverancier zoekt voor jouw product: iedereen denkt met jou mee en helpt jou jouw doel te bereiken. Dus heb jij als beginnende dropshipper hulp nodig bij het vinden van een dropship leverancier? Dan ben je bij Tauron aan het juiste adres! Wij zorgen voor een goede match, zodat jij een mooie samenwerking aangaat met een Nederlandse leverancier die op lange termijn standhoudt.

Wat betekent Tauron voor langer bestaande dropshippers?

Ben jij al langer dropshipper en wil jij graag de overstap maken naar het dropshippen van Nederlandse producten? Dat kan! Binnen de Tauron Community staan (dropship) leveranciers voor jou klaar om een samenwerking aan te gaan. Onze leveranciers bieden zowel ready-for-delivery producten als producten op maat aan. De ready-for-delivery producten zijn in de Tauron Marketplace geplaatst en staan gereed voor dropshipping.

Wil jij een hele andere weg in slaan en een eigen product ontwikkelen? Ook dan kun je terecht bij Tauron. Binnen de Tauron Community hebben wij productontwikkelaars en fabrikanten die jou kunnen helpen met de ontwikkeling van jouw eigen product/brand. Oftewel: of je nou ready-for-delivery producten zoekt of een eigen product op de markt wil brengen, de Tauron Community staat voor je klaar!

Lid worden van Tauron

Wij bieden onze leden: toegang tot de Tauron Community, een groot netwerk aan Nederlandse leveranciers, online coaching, exclusieve evenementen en cursussen aan. Ben jij op zoek naar Nederlandse leveranciers of wil jij een eigen product op de markt brengen samen met Nederlandse fabrikanten? Via de Community pagina kun jij je aanmelden en direct in contact komen met deze leveranciers en fabrikanten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.