Dat je wilt beginnen met dropshippen is niet zo gek. Het brengt namelijk veel voordelen met zich mee. Zo heb je bijvoorbeeld weinig startkapitaal nodig om te kunnen beginnen. Nederlandse leveranciers, dropshippers en maakbedrijven binnen Tauron kunnen jou helpen in het dropshippings-proces. Maar hoe begin je eigenlijk met dropshipping?

Dropshipping betekenis

De definitie van dropshipping is: direct shipment / doorverkoop. Bij dropshipping zorgt de dropshipper voor de verkoop van een online product. Dit product is meestal niet op voorraad. De dropshipper geeft de klantbestelling door aan de fabrikant. De fabrikant produceert en levert het rechtstreeks aan de klant. De klant betaalt de verkoopprijs aan de dropshipper. Vervolgens betaalt de dropshipper de inkoopprijs en verzendkosten aan de fabrikant. Zo blijft er een gedeelte van de winst over voor de dropshipper. Afhankelijk van het product ligt de winstmarge meestal tussen de 15 en 40%.

Hoe werkt dropshipping

Dropshippen heeft behoorlijk wat voordelen. Zo heb je nooit last van overtollige voorraad en kun je overal werken, zolang er maar Wi-Fi is. Daarnaast zijn er nog meer voordelen, zoals:

  • Je hebt weinig startkapitaal nodig om een webwinkel te kunnen starten.
  • Een magazijn huren is niet nodig.
  • Als dropshipper ben je niet verantwoordelijk voor het voorraadbeheer, productverwerking en verzending. De leverancier is hier wel voor verantwoordelijk.

De taken van een dropshipper

Toch heb je als dropshipper andere verantwoordelijkheden. Zo moet je ervoor zorgen dat producten goed verkopen. Dit betekent investeren in verschillende reclame uitingen. Ook behoort het opbouwen en onderhouden van een goed functionerende webshop tot jouw taak. Verder onderhoud je alle klantencontact, los je problemen op en houd je de administratie bij. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je een betrouwbare leverancier hebt. De leverancier moet hoge kwaliteitsproducten kunnen produceren en zorgen dat bestellingen snel en zonder schade geleverd worden. Een goede leverancier zorgt voor hoge klanttevredenheid. Tevreden klanten zorgen weer voor meer omzet.

Bepaal jouw niche

Om te kunnen beginnen met dropshippen is het belangrijk dat je een niche kiest. Een niche is een specifiek deel van de markt. Dit deel bestaat uit een doelgroep met kenmerkende voorkeuren op het gebied van producten en diensten. Dit kunnen bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten, sieraden of mobiele telefoons zijn. Je niche kun je uitbreiden met accessoires.

Bij het kiezen van een niche zijn er een aantal punten waar je op moet letten, namelijk:

  • Let op auteursrechten. > Bij schending zitten hier consequenties aan vast.
  • Zorg ervoor dat je een markt kiest waar weinig mensen in actief zijn. > Hierdoor heb je minder concurrentie. Dit voorkomt dat je in een prijzenoorlog terecht komt.
  • Kies een niche die jou aanspreekt. > Jij moet het verkopen. Dit doe je het beste als je passie en enthousiasme hebt voor het product dat je wilt verkopen.

Dropship producten

Ontzettend veel dropshippers verkopen allerlei verschillende producten. Zij houden zich niet vast aan één niche. Toch is het in het begin handig om bij één niche te beginnen. Zo houd je beter overzicht en weten klanten wat zij kunnen verwachten.

Tauron is een platform waar meerdere maakbedrijven bij aangesloten zijn. Zij bieden producten aan die je kunt verkopen. Dit kan het kiezen van een niche makkelijker maken.

Kies een leverancier

De juiste leverancier kiezen is niet zomaar gedaan. Er zijn veel afwegingen die je moet maken. Denk bijvoorbeeld aan: inkoopkosten, verzendkosten, logistieke kosten, marge, betrouwbaarheid, retourbeleid, garantieregelingen, voorraadgrootte en levertijden.

Wanneer je een samenwerking wilt aangaan, is het verstandig om langs te gaan bij de leverancier. Dan kun je zien hoe de productie in elkaar steekt en kun je de kwaliteit van het product controleren. Ook leer je de mensen achter het bedrijf kennen. Een goede band opbouwen met de leverancier is erg belangrijk. Zo kun je onderling snel en makkelijk problemen oplossen. Door regelmatig contact te houden kun je de voorraad ook beter up-to-date houden binnen jouw webshop.

Webshop beginnen

Daarnaast is het handig als je een eigen webshop kan bouwen. Bij het bouwen van een webshop zijn WordPress en Magento goede opties. Deze bieden plug-ins of pakketten aan op het gebied van e-commerce. Echter kun je dit ook laten uitbesteden.

Tijdens het creëren van jouw website is het handig om met de volgende punten rekening te houden:

  • Maak de website goed vindbaar door gebruik te maken van SEO en/of SEA.
  • E-mail marketing: Zorg ervoor dat bezoekers van je webshop zich kunnen inschrijven voor aanbiedingen en nieuwsupdates.
  • Zorg voor goed uitziende productpagina’s. Gebruik daarbij niet exact dezelfde productomschrijving of productfoto’s als jouw leverancier. Dit hindert de vindbaarheid binnen Google.
  • Geef de consument meerdere betalingsopties.
  • Personaliseer bevestigingsmails voor jouw klanten.
  • Maak gebruik van combi deals. Zo verkoop je meerdere producten bij één bestelling.
  • Automatiseer zoveel mogelijk. Een bestelling kun je bijvoorbeeld automatisch laten doorsturen richting de leverancier. Zorg daarnaast voor automatische track-en-trace mailtjes voor de klant. Zo behoud je de rust en kun jij je focussen op de verkoop van het product.

Succesvol worden in dropshipping

Kiezen van de juiste niche en leverancier is uiteraard belangrijk om succesvol te kunnen dropshippen. Echter, dat is niet het enige dat jouw succes bepaalt. Enige ervaring op het gebied van klantenservice, online marketing en social media is essentieel als je gaat dropshippen.

  • Met expertise op marketinggebied kun je besparen op advertentiekosten. Daarnaast weet je precies hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken.
  • Een uitstekende klantenservice zorgt voor tevreden klanten. Zij zorgen voor positieve reviews, waardoor jouw klantenkring groeit. Zorg er daarom voor dat mensen jou makkelijk kunnen bereiken.
  • Via social media kun je goedkoop reclame maken, mensen op de hoogte houden en contact houden met klanten.

Nederlandse leveranciers

Zoals eerder aangegeven is het verstandig om een goede connectie op te bouwen met de leverancier. Zo kun je problemen van klanten snel oplossen. Dit kun je het beste doen door te kiezen voor een Nederlandse leverancier. In het buitenland is de onderlinge communicatie namelijk vaak slechter. Daarnaast moeten klanten weken tot maanden wachten op hun pakket en de kwaliteit valt meestal tegen. Ook kan een pakket makkelijker zoek raken. Hierdoor verlies je klanten.

Binnen Nederland heb je dit probleem niet zo snel. De kwaliteit van Nederlandse producten is hoog en de levertijden zijn kort. Verder heb je geen last van douanekosten en zijn de transportkosten lager. Goede kwaliteit en een snelle levertijd zorgen voor tevreden klanten. Doordat je deze service binnen Nederland kunt bieden, heb je de mogelijkheid om een hogere productprijs te kiezen. Zo houd je een gezonde marge over.

In een video hebben wij met twee dropshippers gesproken over deze topic. Zij verkochten Chinese producten, maar zijn overgestapt op Nederlandse producten. In deze video vertellen zij wat hun beweegredenen zijn geweest.

Tauron helpt met dropshipping

Een Nederlandse leverancier kiezen maakt dat je een op langere termijn een bestaansrecht kan creëren voor jouw webshop. Als je op zoek bent naar een Nederlandse leverancier, kan Tauron hierbij helpen. Verschillende e-commerce ondernemers, maakbedrijven en leveranciers zijn lid van de Tauron Community. Door zelf lid te worden van de community, kun je in contact komen met deze leveranciers.

Mocht je nog vragen hebben over dropshipping, neem dan gerust contact met ons op. Wij hebben daarnaast nog een Q&A video gemaakt. Hierin geven wij antwoord op de meest gestelde vragen. Vragen over dropshipping komen hier ook in voor. Deze video is een goede aanrader wanneer je nog vragen hebt na het lezen van dit artikel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *