Toegevoegde waarde van waarde toevoegen

Wanneer je een eigen product ontwikkelt, is het belangrijk dat het product een toegevoegde waarde heeft. Op het moment dat het product niks toevoegt op de markt, is de kans klein dat het product goed verkocht wordt. Waarde toevoegen aan jouw product is dus essentieel, maar hoe doe je dat?

Wat is toegevoegde waarde?

In de maakindustrie worden grondstoffen verwerkt tot producten. Op die manier wordt er waarde toegevoegd. Een voorbeeld hiervan is kunststof. Kunststof, zoals plexiglas, kan bewerkt worden tot een windscherm. Doordat je het verkoopt als windscherm, heb je een behoorlijke marge op het product. Dat is precies de reden waarom waarde toevoegen zo belangrijk is.

Hoe voeg je waarde toe aan een product?

Of je nou een bestaand product wilt verbeteren of een totaal nieuw product op de markt wilt brengen, in beide gevallen moet het product een toevoeging zijn binnen de markt. Het is daarom goed om van te voren na te gaan of er vraag is naar het product. Hierbij kun je jezelf het volgende afvragen:

  • Lost mijn product een probleem op?
  • Ervaren meerdere mensen dit probleem?
  • Is er een markt voor mijn product?
  • Waarom bestaat dit product nog niet?
  • Is het kwalitatief beter dan dat van de concurrent?
  • Welke (extra) opties bied ik aan met dit product?
  • Waarom kiezen klanten voor mijn product en niet die van de concurrent?
  • Om antwoord te krijgen op die laatste vraag, kun je gebruik maken van jouw waardepropositie.

Waardepropositie

Met een waardepropositie kun je in kaart brengen waarom klanten kiezen voor jouw product én voor jouw bedrijf. In een waardepropositie beschrijf je wat de meest waardevolle en onderscheidende elementen zijn van jouw product in de ogen van de klant.

Particuliere en zakelijke klanten

Bij particuliere klanten zijn vooral de extra opties en de prijs-kwaliteitverhouding belangrijke elementen. Als jij jouw product voor een lagere prijs en een hogere kwaliteit kan aanbieden dan de concurrent, dan is dit uiteraard van grote waarde voor jouw klanten.
Zakelijke klanten kijken anders naar een product dan particuliere klanten. Voor de B2B is het belangrijker dat het product de omzet verhoogt of de kosten verlaagt. Zij kijken daarbij ook of jouw product goedkoper is dan dat van de concurrent. Andere waardevolle elementen voor zakelijke klanten zijn:

  • Beschrijf jouw bedrijf, verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers.
  • Omschrijf wie jouw doelgroep is.
  • Geef aan wat de toegevoegde waarde is van jouw product.
  • Doe onderzoek naar de behoefte van jouw klanten.
  • Stel een pitch op en draag het voor aan bestaande of potentiële klanten.
  • Evalueer het gesprek en verbeter je pitch. Daarmee verbeter je ook jouw waardepropositie.

Wanneer je de waarde-elementen van jouw product in kaart hebt gebracht, kun je doelgericht het product ontwikkelen. Bij het ontwikkelen van een product zijn er een aantal stappen waar je rekening mee moet houden. In de blog: in 9 stappen een nieuw product op de markt brengen gaan wij hier verder op in.

Waardepropositie en promotie

Zodra het product is ontwikkeld, is het tijd om te promoten. Om goed te kunnen promoten heb je de waardepropositie nodig. Zo weet je waar je de nadruk op moet leggen. In je advertentie moet je dus niet alle voordelen opsommen, maar enkel de waarden benoemen die voor jouw klanten van belang zijn. Zo kun je jouw product en bedrijf op een krachtige en duidelijke manier presenteren aan jouw klanten. Een sterke presentatie zorgt er uiteindelijk voor dat klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent.

Product ontwikkelen in Nederland

Heb jij de ambitie om jouw eigen product op de markt te brengen? Door je aan te melden bij Tauron kun je in contact komen met alle nodige experts, waaronder: productontwikkelaars, fabrikanten, leveranciers en e-commerce ondernemers. Zij bieden hulp bij de realisatie van jouw product. Wil je kennis maken met onze leden? Wees welkom en sluit je aan bij de Tauron Community!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *