Invoer-btw betalen, de manier van btw-aangifte doen, veranderingen in de regelgeving en chargebacks. Het zijn allemaal voorbeelden van gevolgen waar je als e-commerce ondernemer rekening mee moet houden wanneer het land waar jij zaken mee doet uit de EU stapt. Wil jij weten hoe je hierop kan inspelen? Lees dan vooral verder!

Gevolgen van de Brexit

Als voorbeeld pakken wij de Brexit erbij. Sinds het Verenigd Koninkrijk uit de EU is gestapt is er behoorlijk veel veranderd. Niet alleen op het gebied van reizen, visserij en financiële diensten, maar ook voor de (online) handel van goederen. Zo zijn er sinds de exit grenscontroles en douaneformaliteiten bij het importeren en exporteren van goederen. Daarnaast zijn de interchange- en logistieke kosten gestegen en moeten Europese (e-commerce) bedrijven nu een btw-heffing van 20% betalen over alle sales.

Wat gebeurt er als een land uit de EU stapt?

Wanneer een land waar je zaken mee doet uit de Europese Unie stapt, heeft dat gevolgen voor de verkoop aan en inkoop vanuit dat land. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van alle veranderingen op het gebied van handel, invoer-btw, belastingaangifte, grenscontroles en andere nieuwe regelgevingen van het betreffende land.

Gevolgen inkoop vanuit het land dat uit de EU stapt

Bij het importeren van producten vanuit een niet-Europees land moet je in sommige gevallen invoer-btw betalen en verandert de manier waarop je btw-aangifte moet doen.

Btw-aangifte

De btw-aangifte doe je meestal in het land van de klant op het moment dat je producten buiten de EU verkoopt aan particulieren binnen de EU. Dankzij de nieuwe invoerregeling in het éénloketsysteem kun je de btw-aangifte sinds 1 juli 2021 makkelijker afhandelen.

Douanekosten

Wanneer je producten buiten de EU wilt importeren betaal je zogenoemde invoerrechten of importheffingen. Tenzij je producten van preferentiële oorsprong rechtstreeks importeert uit een land waarmee de EU een handelverdrag heeft. In dat geval betaal je minder of geen invoerrechten. De hoogte van deze invoerrechten is afhankelijk van de Taric-code (goederencode) van het product en het land waaruit je importeert. Op basis van deze code weet de douane welke producten jij wilt importeren en hoeveel invoerrechten je daarover moet betalen.

Invoerrechten en invoer-btw

Sinds 1 juli dit jaar heb je geen vrijstelling meer van invoer-btw voor zendingen van maximaal €22 die buiten de EU worden ingevoerd. Bij goederen met een maximale waarde van €150 per zending kun je de nieuwe invoerregeling toepassen. In dat geval betaal je geen invoer-btw. Ook kan het voor komen dat je de invoerregeling niet mag gebruiken omdat je niet aan de voorwaarden voldoet. In dat geval betaal je wél invoer-btw. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de invoerregeling niet te gebruiken. Meer informatie hierover vind je op de website van de belastingdienst.

Gevolgen verkoop aan het land dat uit de EU stapt

Wanneer je (online) producten verkoopt aan klanten die buiten de EU wonen, betalen deze klanten douanekosten over hun bestelde producten. Hoe hoog deze douanekosten precies zijn is afhankelijk van het percentage invoerrechten en btw dat wordt gehanteerd. Daarnaast komen de inklaringskosten er nog overheen. Inklaringskosten zijn kosten die de bezorger maakt om aangifte te kunnen doen bij de douane. Dit zijn natuurlijk kosten waar klanten niet op zitten te wachten. Ook zijn de meeste klanten huiverig voor douanekosten, omdat ze niet weten hoe hoog deze kosten gaan zijn. Als het land waar jouw klanten zich bevinden uit de EU stapt, kan dus nadelig uitpakken voor jouw bedrijf.

Hoe kan je als e-commerce ondernemer hier rekening mee houden?

Ten eerste is het verstandig om als e-commerce ondernemer op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom de exit. Houd daarbij ook jouw klanten op de hoogte. Het kan namelijk voor komen dat producten vast komen te staan bij de grens van dat land. Wanneer klanten dit niet weten kunnen grote hoeveelheid chargebacks hieruit voortvloeien. Dit wil je uiteraard zo veel mogelijk voorkomen.

Chargebacks voorkomen

Om grote hoeveelheden chargebacks te voorkomen is het belangrijk om jouw klanten op tijd te informeren over:

  • De verwachte gevolgen van de exit
  • De status van het bestelde product
  • Track-en tracecode
  • De voorwaarden, met name de geld-terug-procedure (vermeld dit duidelijk op de website)

Door ze te informeren en hun vragen snel te beantwoorden kunnen klanten rekening houden met de situatie. Op die manier verlaag je de kans op vele chargebacks.

Alternatieven voor dropshippers

Als je geen zaken meer wilt doen met het land dat uit de EU stapt, kun je op zoek gaan naar andere alternatieven. Zo kun je bijvoorbeeld zaken gaan doen met de Nederlandse maakindustrie. Zaken doen met Nederlandse leveranciers en het online verkopen van Nederlandse producten bieden dropshippers namelijk vele voordelen. Benieuwd welke voordelen dit met zich meebrengt? Lees dan vooral de blog: “Nederlandse dropship leveranciers bieden veel voordelen voor jou”.

Online verkopen van Nederlandse producten

Wanneer je ervoor kiest om Nederlandse producten online te gaan verkopen, kun je bij Tauron terecht om de juiste Nederlandse leverancier te vinden. Ook als je als e-commerce ondernemer op zoek bent naar kant-en-klare of op maat gemaakte producten ben je bij Tauron aan het juiste adres. Zo heb je binnen de Tauron Marketplace keuze uit een ruim assortiment van kant-en-klare producten. Daarnaast heb je korte lijnen met Nederlandse leveranciers waardoor je gemakkelijk samenwerkingen kunt aangaan. Wil jij graag in contact komen met onze leden? Meld je dan eenvoudig aan via de community pagina van Tauron.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *